مصاحبه با موسسین استارتاپ ایویس در نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۶ تهران:
متن این مصاحبه را در همین صفحه می توانید بخوانید. این مصاحله ویدئو نیز دارد. برای دیدن ویدئو کلیک کنید.
متن مصاحبه:
در این سامانه افراد میتوانند مکانهای مناسب، آرام، زیبا و مقرون بهصرفه را برای رویداد و جلسات خود پیدا کنند و آن را برای تاریخ مورد نظر خود به صورت آنلاین رزرو کنند. از طرفی افرادی که مکانهای تجاری (غیراقامتی) بلا استفاده دارند، میتوانند آن را در سایت ثبت کنند و با اجاره دادن این مکانها از آن کسب درآمد داشته باشند.
https://www.instagram.com/myEvace
ایده اولیه ایویس چگونه شکل گرفت و این ایده مشکلی را از مشتریان برطرف میکند؟
ما با بررسیهایی که انجام دادیم متوجه شدیم حجم بسیار زیادی از رویدادها در سراسر کشور در حال برگزاری است و ما تصور میکردیم که پیدا کردن مکان مناسب یکی از دغدغههای اصلی برگزار کنندگان این رویدادها است، با چند نفر از برگزار کنندگان صحبت کردیم و متوجه شدیم واقعا چنین مشکلی وجود دارد. به این فکر افتادیم که سیستمی را ارایه کنیم که در آن مکانهای مختلف را معرفی کنیم بتوانند وابسته به رویداد یا جلسهای که میخواهند برگزار کنند، از این مکانها استفاده کنند.
با توجه به بازخوردهایی که از مشتریان دریافت کردید نسخه اولیه ایویس چه تغییراتی کرد؟
ما در ابتدا سعی کردیم محصول را خیلی سریع آماده کنیم و حداقل ویژگیهایی که میتواند نیاز کاربر را برطرف کند درون آن قرار دادیم. سپس به سراغ مشتریانی که تصور میکردیم کاربران ایویس خواهند بود، رفتیم و بازخوردهای آنها را دریافت کردیم و بر اساس این بازخوردها ایویس را به شکلی طراحی کردیم که دقیقا مطابق با خوستههای کاربران باشد. از مهمترین این تغییرات میتوان به قابلیت رزرو مستقیم مکان اشاره کرد به طوری که کاربر مکان مورد نظر را انتخاب و ساعت آن را مشخص میکند، صاحب مکان درخواست را بررسی و تایید میکند و پس از تایید شدن کاربر هزینه را واریز میکند.
ویژگی خاص ایویس چیست که آن را نسبت به سایر رقبا متمایز میکند؟
سایتهای مختلفی در این حوزه هستند که تنها یک دایرکتوری از این فضاها را ارایه میکنند و شما برای رزرو مکان باید از شماره تماس یا آدرس موجود در سایت استفاده کنید اما ما در ایویس سعی کردهایم تمام فرآیند را در سایت پیادهسازی کنیم بطوری که کاربر پس از انتخاب مکان مورد نظر میتواند از همان جا هزینه را پرداخت و سالن را رزرو کند. همچنین ما سعی کردیم با اطلاعات کاملی که از فضاها در اختیار کاربران قرار می دهیم تمام فرآیند را در سایت خلاصه کنیم تا کاربر دیگر نیازی به مراجعه حضوری به فضای مورد نظر نداشته باشد.
نخستین مشتریان ایویس را چگونه بدست آوردید؟
ما نخستین مشتریان خودمان را از طریق سئو و کلید واژههای مرتبطی که روی آنها تمرکز کرده بودیم، بدست آوردیم. در حال حاضر هم تنها روی سئو تمرکز کردهایم و سعی داریم از این طریق مشتریان جدید را بدست بیاوریم.
هر یک از اعضای تیم ایویس چه کاری انجام میدهند و چگونه این تیمسازی را انجام دادهاید؟
در ایویس فعلا من و محمد مشغول کار هستیم که در یک رویداد با هم آشنا شدیم. کارهای مدیریتی و برنامهریزی ایویس را من انجام میدهم و وظایف فنی را محمد بر عهده دارد.
ایویس با سازمانهای خاصی هم همکاری داشته است؟ چه فاکتورهایی را برای قانع کردن آنها مطرح میکنید؟
همکاری اصلی ما با صاحبان مکان است که میتوانند آموزشگاهها یا شرکتها باشند. آموزشگاهها در طول روز مکانهای خالی دارند که میتوانند با اجاره دادن این مکانها، ارزش افزوده بیشتری را بدست بیاورند از این رو قانع کردن این مراکز کار چندان دشواری نبود و خود آنها از چنین سیستمی استقبال میکردند.
سرمایه اولیه ایویس را چگونه فراهم کردید؟
پیدا کردن سرمایه اولیه مشکل بسیاری از استارتآپها در شروع کار است. از این رو ما در ایویس سعی کردیم از سرمایه اولیه خودمان استفاده کنیم و تا کنون هم با همین سرمایه اولیه پیش رفتهایم. برنامه ما توسعه ایویس در بازار تهران است و برای این کار طبیعتا نیاز به سرمایه داریم که بتوانیم تیم را توسعه بدهیم و وارد این بازار بشویم.
پس از راهاندازی ایویس آیا تصورات شما نسبت به دنیای کارآفرینی تغییری کرده است؟
تنها تغییری که پس از راهاندازی این استارتآپ در ما شکل گرفت، این است که ما متوجه شدیم باید خیلی بیشتر آماده بشویم و خودمان را برای مقابله با شرایطی که به مرور سختتر میشود، آماده کنیم و لازم است پشتکار بیشتری داشته باشیم.
تبریک دوستان. موفق باشید.